Een klant bedankte mij omdat haar site goed in Google scoorde op een bepaalde zoekterm, laten we zeggen “xxxx yyyyyyy”. Van mijn reply heb ik meteen maar even een blog gemaakt. Misschien heb je er wat aan of is het reden om mij eens te bellen.

Websites Google-vriendelijk maken

Een site wordt goed gewaardeerd als hij snel, responsive en goed doorzoekbaar is. Hele trage of mobiel-onvriendelijke sites worden door Google nauwelijks geïndexeerd. Ze zeggen dat het komt omdat ze de zoekers alleen kwaliteit willen aanbieden maar trage websites kosten hun natuurlijk ook teveel tijd. Websites waar te weinig tekst op staat, of die hun belangrijkste USP’s in mooie afbeeldingen hebben verwerkt, zijn voor Google niet te rubriceren naar vraagcategorieën.

Als je “xxxx yyyyyyy” letterlijk gebruikt in een Kop (of subkop), komt die eerder naar boven in de zoekresultaten. Hoe populairder een zoekterm, hoe moeilijker het natuurlijk is om hoog te scoren. Deze “zoekterm” is lekker specifiek. Een “zoekterm” is trouwens gewoon een vaste reeks woorden.

Als je vaker titels en kopjes schrijft met het bovenstaande in je achterhoofd, zul je op die termen beter ‘ranken’. Een synoniem in de eerste zin helpt ook. Als je meerdere synoniemen of verwante woorden weet, laat die dan ook terugkomen in de tekst. Dan snapt Google beter wat het onderwerp van je pagina is.

Moet ik nou mijn hele website herschrijven met SEO-teksten?

Nee dat kan wel, hoeft niet. Op je vaste pagina’s kan het geforceerd overkomen als je zoektermen in alle kopjes laat terugkeren. Een makkelijke manier is om die trefwoorden en synoniemen in blogposts te gebruiken. Dan is het ook makkelijker om je tot een specifiek onderwerp te beperken. Ook daarvoor is Google je dankbaar (ze zij niet nog zo héél sterk in begrijpend lezen). In volgorde van belangrijkheid gebruik je je keywords in:

  • de Titel (h1) van je blogpost
  • de Subtitels (h2 , h3)
  • de Introparagraaf (eerste paragraaf, liefst eerste zin)
  • de Samenvatting (Yoast)
  • de Alt-teksten van afbeeldingen
  • En natuurlijk her en der in de tekst

Het kost tijd -en dus geld- om precies die termen uit te zoeken waar jij iets aan hebt én die het meest gezocht worden, maar ook weer niet te vaak want dan zit je vaak met concurrenten die je toch nooit kunt verslaan.

Maar als je regelmatig blogt, zitten de juiste termen vast wel tussen. Zeker als je SEO in je achterhoofd houdt en goed oplet welke woorden mensen gebruiken als ze je iets vragen.

Inspiratie nodig voor SEO-teksten?

Type de losse termen eens langzaam in in Google en kijk hoe de zoekopdracht wordt aangevuld, dat brengt je ook op ideeën. Kijk ook eens op de websites van goed vindbare concurrenten.  

Daarnaast zijn er nog allerlei andere SEO-technieken om de “autoriteit” van je pagina’s te verhogen. Daarvoor moet je bij iemand als Hans Keeren zijn. Ik kan je alleen wat vertellen over “on-page SEO”.

WhatsApp chat